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옥이랑(@with_ok_), 2014년 계원예술대학교에서 시각디자인[1]을 전공하였다. 2016년, 시각 디자인과 제작에 관심 있는 학우를 위해 낯선만남[2]을 개발하였다. 선배나 전문가가 사용하던 종이샘플과 실무 인쇄제작정보를 인터뷰하고 기입하였다. 이 과정에서 낯선종이[3]와 낯선판형[4]이 개발되었으며 텀블벅에서 크라우드 펀딩 했었다. 이후 2017년 홍익대학교로 편입하여 커뮤니케이션 디자인과[5]에서 《에페메라 아카이브 프로젝트》[6] 전시를 기획하면서 에페메라[7]으로부터 지속가능한 디자인을 논하는 작업을 했다. 홍익대학교에서 판화 전공을 거쳤다.[8] 이 과정에서 친구들과 함께 미술 생태계[9]에 대해 고민을 나누었다. 시각 디자인 전공에서 Onie를 만나게 되면서 다양한 디지털 개발 환경에 노출되었다.

2020년부터 2023년까지 안그라픽스 출판부에서 디자이너로 근무했다. 북 디자이너로서 디자인과 제작 업무를 맡았다. 특히 시스템화된 업무를 제안하는 걸 즐긴다. 당시에는 일하다가 자동화된 도구가 만들고 싶어서 개인적으로 개인적으로 판형조견표[10]종이발주계산기[11]는 공공의 목적으로 해당 도구를 공유하게 되었다. 이러한 관심사에서 출발한 이때 많은 이가 제작에 관심이 있다는 사실을 알게 되었다. 이후 제작에 관심 있는 종사자를 위해 브런치에 제작 관련 글을 쓰고 있다. 2022년 여름 새로운 질서를 만나, 어떤 질서라는 소모임에 함께 했고, 함께하고 있는 친구들[12]과 재미있는 웹을 만들었었다.

최근 책의 물성적 역할이 권위적 구조를 반영한 결과물임을 깨닫게 되었다. 출판 산업 내에서 여성 노동 환경, 저자 젠더 불평등, 고등 교육 문제 등 다양한 사회적 문제들을 마주하게 되었다. 이후, 디지털 환경으로 관심을 넓히면서 서버 식민지화와 환경 파괴 등의 문제 역시 인식하게 되었다. 이러한 비판적 환경 안에서 개인 목소리를 내고자 노력하고 있고, 그녀의 책장의 권위적 환경으로부터의 탈출을 위해 HUP에서 《Temporary shared hub》을 전시하는 중이다. 그리고 현재, 네덜란드의 디자인 아인트호벤에서 소셜 디자인 석사 과정을 밟고 있다.

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Yirang Ok(@with_ok_), she majored in Visual Communication Design[1] at Kaywon University of Art and Design since 2014. In 2016, she created Unfamiliar Objects[2] for peers interested in visual design and production, documenting interviews and input on professional printing information and paper samples. This led to the development of Unfamiliar Paper[3] and Unfamiliar Format[4], which were crowd-funded on Tumblbug. she transferred to Hongik University in 2017, where she organized the «Ephemera Archive Project»[6] exhibition, discussing sustainable design through Ephemera[7] after majoring in printmaking.[8] During this time, she explored the art industry[9] with friends and was exposed to various development environments after meeting Onie[10] in HISD(Major of Communication Design).

From 2020 to 2023, she worked as a designer at Ahngraphics Publishing department, working on design and production roles as a book designer. she enjoyed proposing systematized tasks and developed automated tools like the Format Reference Table[10] and Paper Ordering Calculator[11], which she shared for public use. Starting from these interests, she discovered many are interested in production, and she has been writing about production-related topics on Brunch. In the summer of 2022, she met New Order and formed a small group called Unknownorder Order. With friends at Neocities[12], she has been creating engaging websites and planning for the future.

Recently, she realized that the materiality of books often reflects authoritative structures. Within the publishing industry, she encountered various social issues such as the working conditions of women, gender inequality among authors, and problems in higher education. As her interests expanded into the digital realm, she also became aware of issues like server colonialism and environmental destruction. In response to these critical environments, she is striving to raise her personal voice. To break away from the authoritative environment of her bookshelf, she exhibited «Temporary Shared Hub» at HUP. She is also pursuing a master's degree in Social Design at Design Academy Eindhoven in the Netherlands.

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[1] 계원예술대학교 시각디자인과는 2014년 당시 2년제였다. 현재 3년제가 되었다하여 부러운 눈빛으로 재학생을 바라보곤 한다. (작성날짜: 2023년 기준)

[2] 이 브랜드는 선배와 후배의 낯선 관계에서도 서로가 만나게 될 상상을 바탕으로 브랜드명이 지어졌다. 당시 계원예술대학교는 2년제였기 때문에 서로간의 라포르를 형성하는 방법을 고민했다. 다른 한편으로는, 디자인과 제작을 공부하는 학생들으로서 정보적 제한을 느꼈다. 다양한 워크숍과 커뮤니티를 방문해야만 정보를 얻을 수 있어, 지역적 한계가 있는 개인의 경우 정보 격차가 더욱 벌어진다.

[3] 이 콘텐츠는 처음에는 시각디자인과 대학생들을 위해 초점이 맞춰져 있었고, 그렇기에 그들이 사용하는 종이에 대해 리서치를 하기 시작했다. 이후 전문가를 인터뷰하여, 종이의 종류를 76종으로 늘렸다.

[4] 어느 날은 자료 수집 중 전지마다 규격이 다르다는 점을 발견했다. 그리고 인쇄 시 발주해야 할 종이의 결을 필수적이라는 것을 깨달았다. 이 과정을 독학으로 공부하게 되면서, 해당 정보에 대해서 신입생에게도 필요하지 않을까 하고 고민하게 되었다.

[5] 홍익대학교 커뮤니케이션 디자인은 디자인컨퍼전스학부로 바뀌게 되었다. (작성날짜: 2023년 기준)

[6] 이 프로젝트는 버려진 혹은 버려질 종이에 가치를 부여하는 것에서 시작한다. 에페메라를 어떻게 아카이브 할지 고민한 프로젝트이다. 종이의 물성을 탐구하고, 이를 바라보는 다양한 관점을 디자인하는 과정을 해당 웹사이트에서 볼 수 있다.

[7] ’에페메라’란 편지, 팜플렛, 엽서, 포스터, 안내문, 티켓 등 보존할 의도가 없이 만들어진 인쇄물에 주로 쓰는 단어이다.

[8] 참고로 홍익대학교 판화과를 복수 전공 하면 작업실 자리를 준다. 수도권 외 복수전공을 고민하는 학생들에게는 작업 공간에 대한 바램이 크다. 이 짧은 참고가 도움이 되기를...

[9] 미술 비거니즘, 환경문제, 아티스트의 작업환경, 판매 경로 등 미술 생태계에 관심이 있다. 2019 한국미술장터 아카이브를 하여 출판 및 웹 개발을 진행 중이였으나 신한두드림스페이스 디지털라이프스쿨 과정을 거쳐 진행했었다. 현재는 일시 중단되었다.

[10] 어느 날은 자료 수집 중 전지마다 규격이 다르다는 점을 발견했다. 그리고 인쇄 시 발주해야 할 종이의 결을 필수적이라는 것을 깨달았다. 이 과정을 독학으로 공부하게 되면서, 해당 정보에 대해서 초심자에게 필요하지 않을까 하고 고민하게 되었다.

[11] 해당 표는 인터넷에서 찾아볼 수 없던 다양한 전지 사이즈의 절수(벌 수)를 자동 계산하여 내놓은 조견이다. 해당 정보에 대해 궁금한 점이 있다면 디자이너의 종이 주문을 더 쉽게, 판형조견표 보는 법을 참고해보자.

[12] 사실 어떤 질서의 시초는 김재연의 새로운 질서를 위한 ’체리 케이크’로부터 시작되었다고 보아도 과언이 아니다.

[1] In 2014, Kaywon University of Art and Design's Communication Design department was a two-year course, which has since been extended to three years. I often look enviously at current students for this change.

[2] The brand 'Unfamiliar Objects' was conceived imagining seniors and juniors meeting despite their unfamiliar relationships. At that time, because Kaywon was a two-year college, there was a focus on building rapport quickly. Additionally, as design and production students, they faced informational limits, which widened the knowledge gap for those geographically isolated.

[3] Initially aimed at design students, this content started with research on the papers they use, eventually interviewing experts to expand the paper types to 76.

[4] One day, during data collection, I discovered that each paper size differed, and I realized the importance of understanding the grain direction for printing orders. This sparked the idea that this information might also be necessary for beginners.

[5] The Communication Design department at Hongik University has been changed to the Design Convergence department.

[6] This project began by attributing value to discarded or to-be-discarded papers, pondering how to archive Ephemera. It explores the physical properties of paper and the diverse perspectives of viewing them, which can be seen on this website.

[7] 'Ephemera' refers to printed materials like letters, pamphlets, postcards, posters, leaflets, and tickets that are not intended to be preserved.

[8] As a note, Hongik University's Printmaking department provides studio spaces to those majoring in printmaking. This is a significant consideration for students from outside the metropolitan area who are contemplating a double major.

[9] I have an interest in the art industry, including art veganism, environmental issues, artist working conditions, and sales channels. I was involved in archiving the 2019 Korea Art Market, and developing web and publication projects, although it has been paused.

[10] One day during research, I noticed that each sheet of paper had different specifications. I also realized the necessity of knowing the paper's grain when placing a printing order. This led me to self-study this topic, contemplating its necessity for beginners.

[11] This table was created to automatically calculate the number of cuts from various paper sizes, which were not available on the internet. If you have questions about this information, consider referring to Designer's Guide to Easier Paper Ordering: How to Read a Format Reference Table.

[12] It's no exaggeration to say that the genesis of 'Unknown Order' began with Jae-Yeon Kim’s 'New Order' and his 'Cherry Cake.'

2024
Jul
  • 헙, 《Temporary shared hub》 개인 기획 전시 HUP, 《Temporary shared hub》 Solo ExhibitionExhibition
Jun-July
  • 신상아의 개인전, 《Mascot Micrographia (Version 1)》 웹 협업자 Sangah Shin’s solo show, 《Mascot Micrographia (Version 1)》 Web CollaboraterExhibition
Jun
  • 매버릭하우스 커피챗: 프리랜서 디자이너에 대하여 Coffee chat: About Freelancer designer at Mvrkhaus in EuljiroEducation
Jan
  • 협력 전시 «Plantopia» 현대백화점 Cooperative exhibition «Plantopia» at Sejong Hyundai Department StoreExhibition
2023
Sep - Oct
  • 협력 전시 «Plantopia» 국립세종식물원 Cooperative exhibition «Plantopia» at Sejong National Arboretum.Exhibition
Jul
  • 서울시 로고 디자인 《SOULscape: 서울에서 발견하는 자아와 성장의 여정》 수상 Seoul my Soul Competition, Seoul capital city of Korea AwardsAwards
Apr - Jul
  • 부산현대미술관 《정체성과 디자인》 치호랑 팩토리 참여 «Identity and Design by ChiHoRang Factory» at Busan Museum of Contemporary ArtExhibition
Jun
  • Magazine Q.t 3호 인터뷰 «Book designer Magazine Q.t» intervieweePress
2022
Oct
  • 만리아트메이커스 《을지아트페어》 전시 «Eulji Art Fair» at Man-ri artExhibition
Nov
  • 계원예술대학교 ‘안그라픽스 출판사 북 디자이너의 A to Z’ 강연 Kaywon University of Arts and Design on «A to Z of a Book Designer» lecturePress
Nov
  • 계원예술대학교 시각디자인과 《끝맺음》 전시 리뷰 Graduate exhibition at the Communication design of Kaywon University of Arts and DesignEducation
Dec - Jan
  • 한국타이포그래피학회 제15회 전시회 《노래하는 말 노래하는 글》 전시 «Untouchable», 14th Exhibition of the Korean Society of TypographyExhibition
2021
Dec - Jan
  • 《좌표공유》 전시 «Coordinates Sharing»Exhibition
2020
Dec
  • 한국타이포그래피학회 제14회 전시회 《만질 수 없는》 전시 «Untouchable», 14th Exhibition of the Korean Society of TypographyExhibition
Oct
  • 만리아트메이커스 《을지아트페어》 전시 «Eulji Art Fair» at Man-ri artExhibition
Dec
  • 홍익대학교 《계란한판》 전시 «Egg Plate» at Hongik UniversityExhibition
2016
Nov
  • 계원예술대학교 《탑승수속》 전시 «Check-in Procedure» at Kaywon University of Arts and DesignExhibition
2014
Jul
  • 히읗 《끝날 때까지 끝난 게 아니다》 전시 «Not Over Until It is Over» at HiutExhibition